Du är här: HemCykelnCykeldelarÖvrig

Övrigt

Ram

  • Aluminium:
    För att få samma hållfasthet som stål, behöver man göra ramdelarna tjockare, vilket inte är så snyggt. En aluminiumcykel av ett märkesfabrikat kostar från ungefär 8000:- (2014)
  • Stål:
    Den äldsta typen, då vikten generellt blir högre än med andra material. Fördelen med stål är att den är stark. Har åter börjat komma till användning, med priser som för aluminium.
  • Kolfiber:
    Med kolfiber kan man göra smäckra och hållfasta ramar, men materialet är dyrt. Kolfiberramar är generellt lättare, men dyrare än aluminiumramar, även om det finns exempel på motsatsen. En kolfibercykel av ett märkesfabrikat kostar från ungefär 15000:- (2014).

    Kolfiberramar har olika egenskaper beroende på hur ramen är uppbyggd (fiberrikting). Hur vridstyva de är, hur bekväma de är på gropig väg (vibbrationer) och hur bra de "svarar" när du trampar hårt.

    En kolfiberram är känslig för slag och belastning från fel hål. Om det blir en spricka i ramen kanske den måste kasseras!

Kolfiberram eller inte?

En cykel med kolfiberram, kostar mera än en cykel med en aluminium- eller stålram. Om du är nybörjare på motionscykling, rekommenderar jag inte kolfiberram. Skillnaden mellan att cykla på en kolfiberram jämför med andra typer är väldigt liten, och närmast försumbar för en motionär. Lägg hellre pengarna på utrustning och kläder.

Samtidigt är det en härligt känsla att ha en kvalitetscykel. Jag själv har efter många år skaffat en cykel med kolfiberram, vilken jag är nöjd med.

Vikt.

Skillnaden i vikt mellan en kolfibercykel och andra typer är bara något kilo. Det är en viktskillnad som är försumbar för alla motionärer.

De allra lättaste och dyraste kolfibercyklarna är så lätta, att man måste tynga ner dessa för att de ska klara viktgränsen vid tävlingar ( 6,8 kg).

Upp

Bromsar

Naturligtvis är det viktigt att bromsarna fungerar bra. Innan du ger dig ut på en cykeltur, kontrollera att fram- och bakbroms fungerar. Håll in ett bromshandtag i taget och gunga cykel fram- och tillbaka. Det ska inte kännas något glapp.

fälgbromsar

Bromsvajrar och bromsgummin måste alltid vara i toppskick. Kontrollera med jämna mellanrum!

Vid regn, var beredd på att bromsarna kan ta dåligt!

Upp

Backspegel

En backspegel kanske upplevs som lite "töntigt" av motionscyklister, men är väldigt praktisk. Speciellt när du cyklar själv på smala vägar. Du upptäcker bilar som kommer bakifrån tidigare, och blir då inte överraskad när du blir omkörd.

Jag själv har använt en backspegel som fästes på glasögonen. Den fungerar bra, men hållbarheten har inte varit den bästa på de jag provat. Spegeln har en två friktionskopplingar, som efter ett tag blir slitna. Det gör att spegel inte håller sitt läge, utan man behöver justera det under cyklingen. Fästet för att klämma fast spegeln på glasögonen bryts också lätt av.

reflex

Det finns också backspeglar som fästes på styret. Jag antar att man måste hålla huvudet i ett visst läge för att se i rätt vinkel bakåt. Genom att man sitter i olika ställningar, tycker jag en sådan spegel är opraktisk.

Upp

Reflexer

Om du ska cykla i mörker måste du ha reflexer framåt (vit) och bakåt (röd). Cykeln måste även ha reflexer som syns på sidorna. Du kan sätta fast reflexerna i ekrarna eller på cykelns sidor.

Sätt bara reflexer i bakhjulet! Reflexer i framhjulet är en säkerhetsrisk, om de lossnar.

reflex

Upp

Belysning

Om du ska cykla i mörker måste du ha belysning.

Skaffa en framlampa som även ger tillräckligt med ljus på vägen. Om du har en batterilampa, innebär det att du behöver en något större modell.

Det finns små lampor med lysdioder som mest fungerar som positionsljus. Andra trafikanter ser dig, men du ser inte så mycket av vägbanan. Med en sådan belysning, ökar risken för att du ska cykla på något på vägen.

Om du skaffar batterilampor, kontrollera lystiden. På sommaren, i mitten av juni, är det i mellan-Sverige mörkt i cirka tre timmar.

Om du cyklar mycket i mörker är det mest ekonomiskt att använda uppladdningsbara batterier.

Fastsättning av lampor på en racercykel kan vara ett problem. Normalt finns det inga fästen för lampor. Om lamporna bara ska sitta på en kort stund, kan du prova att tejpa fast lamporna! Eller skruva fast någon typ av tillfälligt fäste.

Efter montering av lamporna, kontrollera att de sitter fast ordentligt. Testa på en gropig väg. Belysningen ska inte ramla av, rubbas eller skramla.

Kontrollera också att lamporna inte sitter i vägen när du trampar och svänger.

På vanliga cyklar kan man använda en generator som ligger an mot däcket eller en inbyggd generator i framhjulet.

Vätternrundan har jag alltid en rejäl batterilampa fram. Jag tycker att fördelen med bra ljus på vägbanan, överväger nackdelen med storleken på lampan. Dessutom är det bara under en begränsad tid jag behöver den.

Upp

Cykelväska

På en racercykel rekommenderar jag att du har en cykelväska under sadeln. Det finns olika storlekar, men oftast får du bara plats med verktyg du behöver och en reservslang.

Annat som du behöver ta med, som mobil, nycklar, regnkläder, stoppar du i bakfickorna på din cykeltröja.

Lägg mobilen in plastpåse, så att den hålls torr ifall du får regn på dig. Dessutom skyddar påsen om svett.

Varning! Ofta sätts väskan fast med ett kardborreband runt ramens sadelrör (det som går från vevpartiet till sadeln). Om du har en väska av den här typen, kontrollera att bandet inte skaver mot dina byxor, då det finns risk för att bandet skaver hål på byxorna.
Jag har själv råkat ut för det!

Ett alternativ till sadelväska är en styrväska. Den hängs på uppe på styret och är oftast lite större än sadelväskan.

Ytterligare ett alternativ är en ryggsäck. Jag tycker dock att det blir för varmt att ha en sådan på ryggen.

Upp