Du är här: HemCykelnCykeldelarPedaler

Pedaler

På vanliga brukscyklar trycker du endast nedåt. För att kunna trampa effektivare, ska du dra trampan hela varvet runt. För att kunna göra det, måste skon sitta fast i trampan. För det finns en låsanordning som kallas för kloss.

Klossar

Numera använder flesta motionärer klossar på sina cykelskor.

Klossen är en fästanordning av skon på trampan och som gör att man kan trampa effektivt med rundtramp.

Kloss och trampa är två delar av ett fäste. Ena delen (klossen) är fastskruvad under cykelskon och den andra delen är på trampan.

Skon sätts fast genom att placera sko och kloss i rätt läge på trampan och sedan trycka till. Klossen låses då fast i trampan. För att ta loss skon, vrids klacken åt sidan. Det finns även klossar där losstagning görs genom att dra foten rakt upp.

Vissa klossar tillåter att foten kan vridas något i sidled (float) utan att lossna. Med en sådan kloss minskar risken för knäproblem.

Det finns två huvudtyper av klossar:

Det finns några nackdelar med klossar:

  • Du måste ha speciella cykelskor på vilket klossarna monteras.
  • Om du har landsvägsklossar, är det lätt att halka omkull.
  • Om du glömmer att ta loss en fot när du ska stanna, ramlar du omkull.

Är det nödvändigt med klossar?

Nej, men om du vill cykla effektivare, är de till stor hjälp.

Vilken typ av kloss ska man välja?

Oavsett vilken typ av kloss du väljer, är det alltid skon som är den vikigaste delen!

Om du har problem med domningar i fötterna så bör du i första hand se till att du har rätta skor för dina fötter.

För många motionärer fungera MTB-klossar alldeles utmärkt, som även är prismässigt billigast (men är inte sämre för det).

Om du ofta cyklar långa turer (>2 timmar) kan du behöva använda landsvägsklossar. Sådan minskar risken för domningar i fötterna. Det går inte iförväg säga vem som behöver sådana klossar, då alla har olika känsliga fötter.

Om din cykel redan har trampor för en viss klosstyp, är billigast att skaffa skor och klossar som passar till dessa.

Montering

Framåt- och bakåtläge

Ju längre fram foten är (klossen längre bak), desto mer kraft får du. Ju längre bak foten är (klossen längre fram), desto högre kadens kan du ha. Hur mycket du kan justera, beror på utformningen av klossar och fäste i skon.

Utgå från följande inställning:

  • Sätt på dig skon.
  • Känn efter var du har utbuktningen på stortåns första led.
  • Markera utbuktningen på skon.
  • Montera klossen så att markeringen kommer rakt över pedalaxeln när skon är fast i trampan.

Sidovinkel (toe-in)

Sidovinkeln bestämmer hur nära hälen är pedalarmen när du cyklar. Det är mycket viktigt att benet och knät rör sig naturligt när du trampar. Även en liten felaktig inställning kan göra att du får problem med knäna.

Numera har flesta klosstyper lite "float". Det innebär att hälen kan röra sig lite i sidoled, utan att klossen lossnar från trampan. Även om trampan har "float", så bör klossen monteras så att foten inte slår i klossens ändlägen.

Ett bra utgångsläge på sidovinklen är ungefär 2 centimeter mellan hälen och tramparmen.

En annan metod är:

  • Skruva fast klossarna i skorna, men dra inte åt fästskruvarna så hårt.
  • Cykla hårt en stund.
  • Kontrollera i vilken vinkel klossarna har hamnat.
  • Dra fast fästskruvarna så vinkeln behålls.

Om man tittar på ditt knä fram ifrån, så ska den röra sig rakt upp och ner. Om det rör sig i en "åtta" är klossinställningen fel. Det är tyvärr inte så enkelt att se detta själv. Bäst är om du kan montera din cykel på en trainer framför en spegel.

Oavsett metod, ska cyklingen kännas bekväm. Om du får problem, försök att få hjälp av någon kunnig. Exempelvis i en cykelaffär där de säljer racercyklar.

Om hälen tar emot pedalarmen kan du prova med att lägga brickor mellan arm och pedal. Ha inte för många brickor, då trampans infästning i armen försvagas.

Tramphöjd

Om du har olika långa ben, och längden skiljer flera centimeter, kan du behöva kompensera för det. Exempelvis med fotinlägg eller en kortare tramparm på ena sidan.

Övrigt

För att minska risken för gnissel och oljud:

  • Innan montering, smörj in skruvar, klossens alla ytor och ytan på skon där klossen monteras. Använd någon typ av smörjfett.
  • Efter första turen, efterdra skruvarna.
  • Före varje tur, smörj anliggningsytor på klossar och trampor, med exempelvis teflonspray.

Tänk på att klossar slits, även om du smörjer in dem. Skaffa gärna ett par klossar att ha i reserv. Du kan då jämföra dessa mot klossarna du använder och på så sätt bedöma slitaget.

Upp

MTB-klossar

För MTB och spinning används oftast klossar av typen SPD (Shimano PD). Fördelen med dem är att klossen är försänkt i sulan, vilket gör att du kan gå bekvämt med sådana. På landsvägsklossar sticker klossen ut under sulan.

SPD kallas för MTB- eller spinningkloss, men de fungerar även bra på landvägscyklar. Du kan då använda samma skor för all cykling.

Med SPD kan du vrida lite på foten, utan att den lossnar (float). Det gör att montering inte är kritisk och det skyddar knäna mot felaktig belastning.

Det finns SPD-klossar som kan tas loss genom att dra foten uppåt. Den här typen kan kännas mer trygg för en nybörjare. Risken finns dock att de lossnar under hård cykling.

En del som använder SPD kan få ont i fötterna eller att de domnar bort, när de cyklar långa sträckor (flera timmar). Det finns dock många som tycker att SPD fungerar utmärkt oavsett hur långt de cyklar. En orsak till de olika upplevelserna, kan bero på kroppsvikten, hur fötterna är, hur hårda skosuloran är.

Enligt en cykelhandlare jag pratade med, så får över hälften av de som använder SPD problem med fötterna, när de cyklar långa sträckor. Jag själv har använt SPD i många år och även cyklat Vätternrundan med sådana, utan några problem. Fördelen med att de inte sticker ut under skosulan, tycker jag är en stor fördel. För många, men inte alla, cykelmotionärer fungerar SPD utmärkt.

pedal SPD

Upp

Landsvägsklossar

Landsvägsklossar används av alla elitcyklister och även av många motionärer.

Det finns fler olika fabrikat av landsvägsklossar. Klossar av ett fabrikat passar inte i trampor av annat fabrikat.

Fördelen med landsvägsklossar är att kraften fördeles bättre över skosulan. Dessutom blir det mindre flex i skosulan med riktiga cykelskor.

Nackdelen med landsvägsklossar är att de sticker ut under skosulan. Det gör att det är obekvämt att gå med sådana skor och det är lätt att halka.

Det finns skillnader i konstruktionen mellan de olika landsvägklossarna, men för en motionär är skillnaderna försumbara.

Speedplay. På klossen kan sidspelet (float) justeras upp till 15-20 grader och på vissa modeller upp till 40 grader. Ytterligare en fördel är att klossen inte sticker ut så mycket på sidan, vilket är bra i tvära kurvor.

pedal speedplay

Upp

Time

pedal time

SPD-SL (Shimano PD-SL)

pedal spd-sl

Upp

Look Keo

pedal look-keo

Upp