Du är här: HemCykelnSkötsel

Sköta cykeln

Du behöver i bland:

Funktionskontroll

Före varje tur, kontrollera:

  • Däcktryck: Pumpa däcken
  • Däck: Snurra runt hjulen och kontrollera slitbanan. Det ska inte finns några sprickor eller något föremål intryckt i däcket. Bedöm slitaget på däcken. Om väven har kommit fram, måste däcket bytas.
  • Bromsar: Tryck in ett bromshandtag i taget och gunga cykeln fram och tillbaka. Inget glapp ska kännas i hjul eller bromsar. Kontrollera att bromsbackarna inte är för slitna och att det sitter rakt
  • Hjul: Snurra hjulet och kontroller att det är helt rakt både i sidled och höjdled. Om det "vinglar" kan det vara någon eker som sitter löst eller att fälgen har fått skador.

På varje cykeltur ta med:

  • Multiverktyg
  • Kolsyrepatron eller pump
  • Däckavtagsverktyg
  • En eller flera reservslang(ar) eller tubdäck.
  • Laggningslappar och lim
  • Kedjelås
  • Engångshandskar
  • Mobil
ta med verktyg

Lägg allt i en cykelväska, ryggsäck eller i bakfickorna.

Upp

Några gånger per säsong, kontrollera:

  • Ekrar. Alla ekrar ska vara hela och lika spända. Kontrollera spänning genom att trycka på ekrarna i sidled. Trasiga ekrar måste bytas.

    Om någon eker verkar vara lös, måste den spännas. Du behöver en ekernyckel, med vilket du försiktigt spänner den lösa ekern. Kontroller hela tiden att hjulet inte blir vint. Snurra på hjulet. Det får "vingla" max 1 mm i sidled och höjdled. Du måste justera flera ekrar åt gången. Släppa på spänningen på ena sidan och dra åt på den andra sidan. Om du spänner för mycket, blir hjulet ovalt.

    Se även: Bicycle Wheel Truing Maintenance Video

  • Hjullager. Ryck i hjulet vid fälgen, åt sidan. Inget glapp ska kännas. Ta loss hjulet, håll i axeln med fingrarna och snurra hjulet. Hjulet ska snurra lätt och jämnt. Om det "låter" om lagret eller om hjulet snurrar ojämnt, måste lagret bytas eller rengöras
  • Växlar. Häng upp cykeln i krokar eller i ett mekanikerställ. Kontrollera att alla växlarna går i utan fördröjning och utan "rassel". Om växlingen inte fungerar, justera växlarna
  • Trampor. Snurra och böjd dem uppåt och nedåt. Inget glapp ska kännas
  • Vevlager och vevarmar. Ryck vevarmarna utåt och inåt. Inget glapp ska kännas. Om du har tagit av kedjan, snurra runt vevarmarna för hand. De ska gå runt lätt, jämnt och inget glapp ska kännas.

Upp

Reparationer

Park Tool har många bra instruktioner. (På engelska)

Sheldon Brown har massor av bra artiklar. (På engelska)

På internet finns många filmer som visar hur man gör justeringar och reparationer. Exempelvis: Bicycletutor

En bra bok på engelska är: Zinn & the art of road bike maintenance.

På svenska finns "Cykelboken", utgiven av Haynes Publishing.

Upp

Pumpa däck

Innerslangar är oftast tillverkade av ett butylgummi. Även latex används, men det är inte lika vanliga.

Slangen läcker allid lite (butylgummi mindre, latex mer).

Kontrollera däcktrycket varje gång du ska cykla.

Rätt lufttryck gör att:

  • Det blir färre punkteringar då risken minskar för genomslag ("ormbett") i slangen, om du exempelvis kör ner i ett hål i vägen
  • Rullmotståndet minskar (högt tryck kan dock ge högre rullmotstånd beroende på hur ojämn vägbanan är)
  • Livslängden ökar på däcken
  • Fälgarna skyddas om du kör ner i en grop
  • Du får en bättre kontroll över cykeln. Däck med för lite luft inte är lika följsamma som däck med rätt tryck

Upp

För att kunna pump till rätt tryck, behöver du en fotpump med en tryckmätare.

fotpump

Rätt däcktryck beror på:

  • Din och cykelns vikt
  • Bredd på däcken
  • Vilken komfort du vill ha

Upp

På cykeln kan du ha med en handpump eller kolsyrepatron. En patron räcker för att fylla ett däck. Patronerna kostar ungefär 30-40 kr.

Det kan vara jobbigt att få upp tillräcklig tryck med handpump. Den tar dessutom mera plats än en kolsyrepatron.

Till kolsyrepatronen behöver du en påfyllningsventil:

kolsyrepatron

På bilden saknas ett frostskydd, som är en tjock isoleringsslang, som du trär över patronen när du fyller på däcket. Skyddet behövs då patronen blir mycket kall när du fyller ett däck.

Temperaturens inverkan på trycket

Hur mycket påverkas lufttrycket i däcket av temperaturen? Exempelvis om du låter cykeln stå i gassande sol, finns det då risk för att däcken exploderar? Eller om du pumpar däcken i rumstemperatur och tar ut cykel på vintern. Hur mycket kommer trycket att sjunka?

Dessa frågor besvaras av Allmänna gaslagen. Om du inte behöver ett exakt svar, kan du använda tumregeln: 10 graders ändring ger ungefär 0.1 kPa ändring av trycket.

Exempel:
Du pumpar däcken till 8.0 kPa vid +20º C och ställer cykeln i solen. Där ökar däckstemperaturen till +50, vilket gör att trycket ökar med ungefär 0.3 kPa.

Upp

Tvätta

Hur ofta du behöver tvätta cykeln, är mest en utseendefråga.

Däremot om kedja och kedjehjulen fram och bak är smutsiga, blir onödigt slitage på dessa. Se vidare: Sköta kedjan

Gör så här:

  • Gnugga bort oljefläckar med en trasa. Om cykel är mycket smutsig, gör det efter nästa punkt
  • Spola försiktigt bort löst sittande smuts med en vattenslang. Akta lagren!
  • Tvätta med svamp och något tvättmedel som diskmedel eller bilschampo. Akta svampen så att den inte kommer åt kedja eller kedjehjul
  • Var mycket försiktigt om du använder en högtrycksvätt. Vatten och smuts kan tränga in i lagren. Spruta bara fram i från och bak i från, inte från sidan.
  • Undvika att använda avfettningsmedel på ramen och hjulen. Det kan rinna in i lagren och förstöra dem
  • Spola av försiktigt med vattenslang och torka med ett sämskskinn.
  • Gnugga bort alla fläckar med en trasa. På hårt sittande fläckar, använda lackrengöring
  • Gnugga ren främre kedjehjulen med en trasa.
  • Ta loss bakhjulet. Dra en trasa mellan mellan varje kedjekrans, samtidigt som du snurrar runt hjulet
  • Vid en storrengöring, ta loss kedjan. Det underlättar rengöring av kedjehjul och växlar. På bakväxlen, ta loss trissorna (de två små kugghjulen). Det blir då enklare att göra rent hela bakväxeln.
  • Lägg på bilvax på ramen, så skyddar du lacken bättre.
  • Om kedjan är mycket smutsig, gör rent kedjan.
  • Smörj kedjan

Upp

Laga punktering

Om du har kanttrådsdäck, ta alltid med på varje cykeltur däckavtagsverktyg, minst en reservslang och pump (eller kolsyrepatron). Om du har plats, ta också med lagningslappar och lim.

Om du har tubdäck, ta med minst ett reservdäck och pump (eller kolsyrepatron).

Om du har plats, skadar det inte att ha med flera slangar/däck.

När du har fått punktering gör så här:

Laga punktering på vägen är möjligt. Du behöver ha med lagningslappar och lim. Det kan vara ett alternativ om du inte har en hel reservslang. Teoretiskt går det även att laga ett tubdäck på vägen, men i praktiken är det nog få som gör det.

Laga punktering utan att ta av hjulet är möjligt, om du hör var punktering är. Detta kan vara ett alternativ om du har mycket packning på cykeln som du inte vill lasta av. Bänd upp däcket med däckavtagsverktyg. Dra fram och laga slangen.

Byta slang eller tubdäck på bakhjulet utan att ta loss kedjan.

Gör så här:

  • Om det är ett kanttrådsdäck, ta loss ena sidan på däcket (det som inte är mot kedjan)
  • Ta loss slangen (eller tubdäcket), så att den hänger löst mellan hjul och ram
  • Lossa på snabbkoppling
  • Dra hjulet något framåt så att det lossnar från uttagen i ramen
  • För ut slangen (eller tubdäcket), på hjulets icke-kedjesida
  • Montera en hel slang (eller tubdäck) i omvänd ordning

Upp

Laga slang

Kanttrådsdäck

Du behöver lagningslappar och lim. Det är också bra om du har tillgång till en hink eller ett fat med vatten. Du bör helst också ha en fotpump.

  • Pumpa upp den trasiga slangen
  • Om hålet är stort, hörs det tydligt var luften pyser ut.

    Om hålet är litet kan du använda vatten eller känna och lyssna.

    Om du har tillgång till vatten, doppa ner slangen i vatten och se var det bubblar. Om hålet är mycket litet, tar det en stund innan en luftbubbla bildas. För varje misstänkt bubbla, torka bort den med fingret och vänta om en ny bubbla bildas.

    Om du inte kan doppa slangen i vatten får du försöka känna och lyssna var hålet är. Snurra slangen nära ansiktet, samtidigt som du lyssnar. Du kan också använda tungan och känna efter på misstänkta ställen.

  • Det är viktig att hitta orsaken till punkteringen. Måtta med slangen på hjulet. Du ser då ungefär var på däcket punkteringen inträffade. Tänk på att slangen kan vändas åt två håll! Känn efter inuti hela däcket och speciellt där punkteringen inträffade. Kontrollera att däcket inte har en reva. Titta på utsidan av däcket. Om det finns kvar något vasst föremål i däcket (sten, glasbit etc.) och du inte får bort det, kommer du att få punktering snart igen!
  • Slipa slangen runt hålet med ett sandpapper. Slarva inte med slipningen. Annars risker du att lagningslappen släpper. Ytan ska var helt "oblank" innan det är klart. Den uppslipade ytan ska vara större än lagningslappen
  • Sätt på lim runt hålet och låt det torka minst 5 minuter
  • Ta bort skyddspappret på en lagningslapp och tryck fast lappen på hålet. Börja att trycka över hålet och fortsätt ut mot kanterna. Var noggrann så att lappen fäster ordentligt och att det inte blir några lösa kanter
  • Pumpa upp slangen. Prova gärna lagningen i vattnet. Prova också resten av slangen, för att se att det inte finns flera hål. Kontroller också att ventilen inte läcker

Om man lagar en slang enligt ovanstående metod, blir lagningen mycket stark. Den är till och med starkare än slangen. Ett däck kan lagas många gånger utan att det behöver kasseras.

Det finns lagningslappar av "snabbtyp", där man inte behöver lim. En sådan lagning blir aldrig lika bra, som med ovanstående metod. Snabblappar kan fungera på däck med lågt tryck, som på MTB, men bör undvikas på racerdäck.

Upp

Tubdäck

Slangen i tubdäck går att laga. Gör så här:

  • Ta reda på var hålet är, genom att lyssna eller doppa däcket i vatten
  • Peta loss tygbandet vid hålet
  • Sprätta upp sömmen 5-10 cm
  • Ta ur slangen
  • Lokalisera exakt var hålet är (lyssna eller använd vatten)
  • Laga hålet
  • Stoppa in slangen i däcket
  • Sy ihop sömmen
  • Limma fast tygbandet över sömmen
  • Limma fast däcket på fälgen.

Som synes mycket jobb! Knappast värt mödan, om däcket börjar bli slitet. Men som terapi under vinterkvällar fungerar det bra.smile

Upp

Byta däck

Om väven har kommit fram på däcket eller det har fått stora skador, behöver däcket bytas.

Gör så här:

Upp