Du är här: HemÖvrigt

Övrigt

Lära sig att simma

Det finns mycket skrivet om simundervisning och träning. Om du är nybörjare kan det vara svårt att veta vad som är viktigt, vad du ska träna och hur du ska träna.

Gå simkurs

På större orter brukar simföreningar ge simkurser. Om du vill bli en bra simmare, har du stor nytta av en BRA tränare. Förutsatt att du och tränaren har samma syn på simträning och att personkemin fungerar mellan er.

Lära dig själv

På mindre orter ges det sällan några simkurser och då återstår att du blir din egen simtränare. Största nackdelen med det är att man har svårt att bedöma sig själv. Även om du tycker att du simmar bra, så kan en utomstående se fel, som du inte känner till.

Jag rekommenderar TI-metoden.

All vägar bär till Rom

Om du frågar olika simtränare om hur man blir en bra simmare, så kommer du troligtvis få olika svar beroende på vem du frågor. Det betyder inte att vissa svar är fel, utan speglar bara det faktum att man kan lära sig på olika sätt och att bra simning är en svår konst som kan läras på olika sätt.

Upp

Simtest

Med följande test får du en ungefärlig bedömning hur effektivt du kan simma. Testen går ut på att simma så långt som möjligt på 15 minuter. Testen fanns i första upplagan av boken "Fitness Simmer".

Instruktioner

1. Simma så långt du kan på 15 minuter, med valfritt simsätt och räkna antalet längder. Försök hålla ett jämnt tempo och gör ingen spurt på slutet. Om du behöver vila, gör det, men klockan tickar

2. Avsluta simningen efter första längden, efter att klockan har passerat 15 minuter

3. Räkna ut din genomsnittliga tid för att simma 100 meter

Exempel: 850 meter på 15:37.

15:37 = 937 sekunder ==>
850 meter på 937 sekunder =
100 meter på 110 sekunder =
100 meter på 1:50

4. Avläs din simförmåga i följande tabell:

Tid per 100m Förmåga
< 1:27 Mycket hög
1:28 - 1:49 Hög
1:50 - 2:10 Medel
2:11 - 2:43 Under medel
> 2:44 Låg

Upp

Effektiv simning

Vad är effektiv simining?

Är det att simma så fort som möjligt eller med så få armtag som möjligt?

Svaret borde väl vara att simma en viss sträcka med så lite energiförbrukning som möjligt?

Exempel:

  • Du simmar 1500 m på 25 minuter, förbrukar 100 kcal och tar 20 armtag per längd.
  • Du simmar 1500 m på 25 minuter, förbrukar 150 kcal och tar 17 armtag per längd.

I det första fallet är energiförbrukningen lägre, och därmed effektivare, trotts att antalet armtag var högre än i andra fallet. I detta fall är det omöjligt att känna hur stor energiförbrukningen var i det olika fallen, men om man simmar längre sträckor, kommer man att märka en skillnad i trötthet.

Det går alltså inte enbart från ett lågt SPL (armtag per längd) avgöra att simningen är effektiv. Man måste alltid ta hänsyn till farten och energiförbrukningen.

Upp

Peptalk

Att lära sig simma med bra teknik är inte enkelt!

Simma ofta! Minst 3 gånger i veckan. Om du simmar mer sällan, är det svårt att bli bättre.

Det är mycket viktigt att du tycker träningen är rolig! Om inte, kommer du inte ha orken att fortsätta.

Om någon övning går dåligt, gör något annat i stället och gör om övningen nästa gånd du simmar. Det är viktigt att göra övningarna rätt. Träna inte in felaktiga rörelser. Försök i stället hitta orsaken till att det går dåligt.

Avsluta ditt simpass med något som känns bra. Du kommer då att ta med en positiv känsla från träningen, vilket gör att du vill fortsätta.

Räkna inte med snabba resultat! Att bli bra i simning är svårt för de flesta och tar tid.

All inlärning sker i platåer. Du kommer ibland uppleva att du inte bli bättre, trotts att du tränar ofta och med bra kvalité. Detta är normalt! Så fungerar all träning, för alla.

Sök hela tiden efter information om bättre träningsmetoder, se på instruktionsfilmer mm. Var självkritisk med hur du simmar.

Jämför dig inte med någon annan. Bara med dig själv. Du är en unik person, med dina unika egenskaper. Det som passar någon annan, behöver inte vara rätt för dig.

Simma varje bassänglängd med fokus på någon enskild detalj som du vill förbättra. För tips på vad du ska tänka på, se information om TI-sim.

Kaizen. Ett begrepp inom japansk tillverkningsindustri, men kan också tillämpas på simning, med vilket menas en ständig förbättring. Det finns ingen naturlag som säger att du med stigande ålder ska bli en sämre simmare. Visserligen minskar muskelkrafterna med åldern, men det går till viss del att kompensera med bättre teknik. Du blir aldrig en fullärd simmare!

Upp

Böcker

Nedan följer en lista på böcker som jag rekommenderar.

Allmänt

Titel, författare Innehåll
Fitness swimmer, Emmet Hines Träningingsprogram från nybörjare och uppåt
Böcker från Total Immersion,
Terry Laughlin
Se hemsidan för TI
Beskriver TI-metoden för att lära sig simning. Metoden bygger på avslappning, balans och att man är strömlinjeformad för att minska vattenmotståndet.
Lore of Running,
Tim Noakes
För alla som utövar konditionsidrott. Innehåller en hel del nyttig information. 804 sidor

Kost

Titel, författare Innehåll
Fredrik Paulún Han har skrivit många böcker om träning och kost. Rekommenderas.

Upp