Du är här: HemÖvningarTrygghet

Trygghet

Flytövning

Det är mycket viktigt att du känner i trygghet i vattnet. Annars kommer du att spänna dig, vilket gör att många övningar blir svåra att göra.

Ett sätt att öva upp tryggheten, är att lära sig flyta på rygg.

Hitta en plats i poolen där du kan lägga fötterna i avrinningsrännan eller på en stege och lägg dig på rygg. Lägg händerna på låren och slappna av fullständigt i kroppen och huvudet. Andas lugnt och avslappnat, och låt vattnet omsluta dig. Håll inte upp huvudet, utan låt nå till kanten på munnen och simglasögonen.

Öva tills du känner dig fullständigt trygg och avslappad. Känn efter så att du inte har några spänningar eller känner rädsla.

Glidning

Ställ dig vid poolkant, lägg dig på mage i vattnet och tryck ifrån med bena. Glid på vattenytan med båda armarna sträckta rakt fram och benen och fötterna sträckta rakt bakåt. Glid så långt du kan tills farten tar slut. I början kanske du bara kommer en kort bit, innan benen och höften börjar sjunka. Fokusera på olika områden som att låta ditt huvud hänga avslappnat i en neutral position och att du sträcker på kroppen från tårna till fingrarna. Detta är en nyttig övning även när du senare kan simma crawl.

Se följande film: The Ultimate Superman Glide

Sweet spot

En sidglidande kroppsposition i vilket man kan hämta andan och när man vill vila mellan olika övningar.

Se följande film: Sweet spot

Sweet spot kan tränas i samband med övning 1 ovan. Skjut ifrån och sparka med benen. Håll huvudet avslappnat och titta inte upp, då det medför att benen sjunker. Sparka från höftena och inte från knäna. Försök att inte sparka ovanför vattenytan. Om du känner att du saktar av, sjunker eller har problem med övningen. Stanna upp, fokusera och börja om.

Benspark

En del har inflexibla fotleder, vilket gör att man har svårt att vinkla fotbladet bakåt och få fart framåt. Det kan t.o.m. gå baklänges! För att öva upp flexibiliteten, kan du sticka in fötterna under en möbel och böja benen bakåt en stund. I vattnet kan du prova att ha simfenor med korta blad.

I bassängen kan du också prova med vertikal sparkning, om vattendjupet tillåter det. Sparka från höften och känn att kraften utvecklas från nederdelen av kroppen (magen och skinkorna). Sparka lungt men kraftfullt. I början när du är ovan, öva högst någon minut i taget.

Till slut

  • Det är svårt att öva på flera saker samtidigt. Koncentrera dig därför på en sak i taget
  • Avslappning är grunden för all bra simning
  • Allt handlar om balans. Att bli ett med vattnet, är inte enkelt
  • Lära sig att simma, är en lång resa utan slut. Det finns inte några genvägar eller enkla lösningar. Var beredd på att svårigheter uppstår, men se dessa som en del i lärandet.

Upp